Desková hra Sulíku nezlob!!!, kterou vydalo nakladatelství EuHuyer Education, provozované Evropskou komisí, rozhodně patří ke hrám, které zaujmou na první pohled už jen svým provedením.
Hrací deska je z odolého plastu, stejně tak figurky, kostka a hrací žetony. To předurčuje hru k hraní v libovolně obtížných podmínkách, třeba v dešti, ve vánici, na dně moře při chvilce oddechu během potápění, nebo i za písečné bouře.
Vše je samozřejmě vodou omyvatelné, takže můžete klidně hrát i při obědě nebo na jakkoli divoké party.
Vedle provedení hra vysoko vyniká i hratelností - přes svoji jednoduchost vás rychle strhne a nepustí vás, dokud nepřijdete o všechno.
Je to ten typ hry, kdy si v půl páté ráno řeknete "... ale už fakt poslední kolečko".
Hru pochopí i malé dítě, ale některé její aspekty překvapí a zaskočí i otrlého gamblera.
Seznamte se s ideální hrou pro dlouhé zimní večery, ale nejen pro ně. Hra zabaví a upoutá jakoukoli společnost bez ohledu na věk, vzdělání či sexuální orientaci. Bezpečně zažene nudu z vašeho domova a vrhne vás do náruče čirého zoufalství...
Hrací pole
Na obrázku vidíte celé hrací pole při rozehrané partii. Levou stranu zabírá kruhová dráha pro hráče, v jejímž středu je ČERNÁ DÍRA. Vpravo pak jsou dvě větší obdélníková pole BANK a SULIK. Jejich význam si vysvětlíme později.
Princip hry
Hru může hrát 3-25 hráčů, kteří jsou rozděleni do tří kategorií:
- člen eurozóny - tento hráč má svoji figurku v herním poli, hráčů může být max. 23
- správce Černé Díry - má svoji figurku, která během hry stojí na okraji černé díry - ve hře je jeden, ale když se hráči domluví, může jich být i víc
- bankéř - nemá igurku, jen obhospodařuje pole BANK - počet taky záleží na domluvě
Hráči, jejichž počet může být určený domluvou, se dělí jak o pole, tak i o případnou figurku a její práva a povinnosti podle vlastních pravidel.
START
|
|
Typická situace na startu |
Na začátku hry si hráči rozdělí žetony a seřadí se u políčka start.
Správce ČERNÉ DÍRY se postaví k díře a čeká.
První hráč postaví svoji figurku na start a může házet. Když mu padne Euro, hodí žeton do ČERNÉ DÍRY, postoupí na následující políčko, a na políčko START se postaví další hráč.
Celý postup se cyklicky opakuje ve směru šipky, dokud nejsou všichni hráči ve hře.
HRA
Samotná hra plynule navazuje na start. Hráč který je na řadě, opět hází kostkou, a pokud mu padne Euro, hodí žeton do černé díry a postoupí na další políčko. Po něm následuje další hráč, a celý postup se cyklicky opakuje. V průběhu hry se mění status políčka START na standardní hrací políčko - prostě v momentě, kdy jsou všichni hráči ve hře, je to políčko jako každé jiné.
Když hráči dojdou žetony, může si vypůjčit u bankéře, a může tedy hrát, dokud má čím ručit za úvěry.
Pokud hráč odmítne zaplatit další hod, stává se Sulíkem a musí z kola ven. Figurku odloží do políčka hanby s nápisem SULIK, sedne si do kouta, a dál už může jen zpovzdálí sledovat ostatní hráče a snášet jejich kousavé komentáře a odsuzující pohledy.
Správce Černé díry během hry kontroluje vklady, a když jsou hráči zaměstnáni hrou, přemisťuje ve spolupráci s bankéřem hotovost z Černé díry do banku, a to pokud možno tak, aby to nevzbudilo rozruch... i když na tom zas tak moc nezáleží.
Tímto způsobem je docíleno skutečného efektu černé díry, takže všechno, co tam hráči hodí, skutečně zmizí.
Bankéř hlídá bank a půjčuje hráčům, kterým už došly žetony. Při tom od nich vyžaduje hmotné záruky, které jsou stále vyšší, a to s poukazem na fakt, že stejně peníze házejí do černé díry, takže jejich důvěryhodnost klesá.
Hra končí vítězstvím bankéře.
Možná vám hra na první pohled připadá trochu moc jednoduchá, a třeba i jednotvárná, ale nenechte se zmýlit - stručný popis nemůže ani zdaleka postihnout všechny její aspekty. Teprve když se ponoříte do samotného hraní, pocítíte vzrušení před hodem kostky, sledujete neustále se měnící situaci hracích polích a můžete si s chutí zanadávat sulíkům, teprve pak přijdete hře opravdu na chuť. Pokud jste bankéřem, pak si navíc přijdete na slušný majetek, i když při tom ztratíte několik přátel či příbuzných.
Na závěr přinášíme stručný výňatek rozhovoru s jedním z autorů hry, známým popularizátorem teorie stupidních her George Craamem. Celý rozhovor si můžete přečíst v následujících osmi víkendových přílohách časopisu Mýty, mystika a mystifikace.
Asi první, co každého uživatele zarazí, je copyright 2012, můžete to našim čtenářům trochu objasnit? Nechápu, proč by to mělo někoho zarážet, ale vím že tady na východě spousta lidí ještě rozlišuje roky jen podle čísel a nejsou schopni... ale budiž - plánované vydání hry bylo 1.1.2012, jenže někteří lidé ve vydavatelství se obávali, že v té době už si nebude řada lidí Euro pamatovat, tak jsme to vydali ještě letos... tedy já s tím samozřejmě nesouhlasím, myslím že euro si budou lidi pamatovat hodně dlouho, ale já o tom bohužel nerozhoduji. Každá propracovaná hra má více vrstev - pod samotným herním příběhem se skrývají další filozofické roviny, které hráč často ani nevnímá, ale které přesto rozvíjejí jeho psychiku a schopnosti určitým směrem - má i vaše hra nějaký plán B? Neexistuje žádný plán B, a pokud to někdo tvrdí... pardon, to patří jinam... samozřejmě že je tu více vrstev, zdůraznil bych v prvé řadě tu edukační - hra zvyšuje finanční gramotnost. Hráči se tady zábavnou formou učí zdolávat problémy velkého finančního světa trochu jinak, než jak jsou zvyklí řešit svoje nicotné a bezvýznamné finanční záležitosti... tak nějak po našem, po evropsku, že? Nenajdete tady žádné brutální tržní metody, žádnou přímočarou jednoduchost, ale sofistikovanou křivolakost rafinovaně ukrytou pod zdánlivým motáním se v kruhu. Ve vaší hře je řada nových prvků, některé jsou doslova revoluční, třeba možnost prosadit během hry nová pravidla... ... ano, naše hra je velmi inovativní v mnoha směrech - to co zmiňujete je sice malá revoluce, ale zdaleka ne největší přínos naší hry - vychází jen ze složitosti a proměnlivosti našeho světa, které si vyžadují jistou pružnost v interakci. Na druhou stranu jsou některá pravidla neměnná - výšku vkladu lze měnit jen jedním směrem, a taky opustit kruh nelze beztrestně... I někteří skeptikové hovoří o vaší hře s uznáním, že přesně vystihuje chování EU v době krize - aktéři chodí pořád dokola a házejí peníze do černé díry... Samozřejmě, tváří v tvář skutečným argumentům skeptici nemají šanci. Ono to není tak jednoduché, jak si někdo myslí, všechno má svoje historické pozadí. Podívejme se například, co se stalo roku 1456... ( to se dozvíte ve víkendové příloze 44, 45) Dočkáme se i počítačové verze? Ano, pracujeme na tom, připravujeme webovou verzi hry. Problém je zejména v zaostalosti zemí na východ od Berlína, pro něž primárně je hra určena. Vždyť podle mého názoru je tam posledním výkřikem technické vyspělosti IE4, a na tom vám HTML5 prostě nepojede. To ostatně nejlíp vysvětluje převažující euroskeptické postoje, kterým se nejlépe daří právě mezi primitivy. Ostatně kdyby nebylo toho nešťastného roku 1513, kdy... Ale pokud vím, většina uživatelů u nás používá Firefox nebo Chrome - ale všechny prohlížeče a jejich součásti se dnes aktualizují víceméně automaticky... Možná máte pravdu, i když si to nemyslím, ale je tu další problém, legislativní - jde o ochranu osobních dat. Pochopte, hráč musí při přihlášení doložit veškerý movitý i nemovitý majetek, který hodlá zastavit našemu bankéři - ve webové verzi se můžete přihlásit jen jako člen eurozóny, bankéře a správce díry poskytuje provider. A tady to se současnou zastaralou legislativou poněkud drhne. Ale předseda EK pan Barroso přislíbil, že na tom zapracuje - jde přece o občany EU, že? A ti prostě mají nezadatelné právo nechat se oškubat, ať se to pánům skeptikům líbí nebo ne, nemám pravdu? Promiňte, ale s tím mám trochu problém. Není občan už tak škubán dost? Tohle si opravdu myslíte? ...vy ignorante? ...vy tajtrlíku? ... ty kašpare.... |
A na závěr několik strhujících okamžiků zachycených v průběhu hry naším fotografem.
Hru si můžete objednat online na stránce www.eushop.huyer.com